سرور کش چیست و چه کاریردهایی دارد؟

کش سرور
آموزش

سرور کش (Cache Server)، نوعی سرور است که به صورت سرویس دهنده در شبکه های اختصاصی (dedicated network) عمل می­کند. این سرور صفحات وب (Web Page) یا سایر محتواهای اینترنتی را به صورت محلی ذخیره می­نماید. کش سرور اطلاعات درخواست شده قبلی را در حافظه پنهان (cache) به صورت موقت ذخیره سازی می­نماید. این سرور امکان دسترسی به داده ها را سرعت می­دهد، در این صورت تقاضا برای پهنای باند یک شرکت کاهش می­یابد. سرورهای کش امکان دسترسی آفلاین به محتوا از جمله فایل های رسانه ای یا اسناد دیگر را برای کاربران فراهم می­کند. سرور کش گاهی اوقات موتور کش (cache engine) نامیده می­شود.

5 Different Types of Server Caching Strategies and How to Choose the Right One

سرور کش

یک سرور پروکسی (proxy server) اغلب یک سرور کش نیز هست زیرا مانند یک درگاه واسط میان اینترنت و درخواست­های کاربران عمل می­کند. به طور معمول، این عملیات توسط یک سرور فایروال محافظت می­شوند. یک سرور پروکسی می­تواند پیام‌های دریافتی را با درخواست‌های خروجی مطابقت بدهد. بنابراین می‌تواند فایل‌هایی را که برای فراخوانی بعدی توسط هر کاربر دریافت می‌شود، ذخیره کند. یک سرور پروکسی که همچنین یک کش سرور است، اغلب پروکسی کش نیز نامیده می­شود. برای کاربر، حافظه پنهان پروکسی وب نامرئی محسوب می­شود.

کش چیست و چگونه کار می­کند؟

حافظه پنهان (cache) از زمانی که محاسبات کامپیوتری به وجود آمد وجود داشته است. اولین استفاده از این مفهوم نگهداری داده هایی بود که واحد پردازش مرکزی (CPU) در کوتاه مدت و در حافظه سریعتر از آنها استفاده می­کند. این حافظه سریع‌تر و گران‌تر به طور معمول کش نامیده می‌شود. این اصطلاح از معنای قدیمی‌تر آن یعنی مکان پنهان کردن سلاح‌ها گرفته شده است. در ساختار کامپیوترها، کش یک لایه برای ذخیره نمودن داده ها است که با سرعت زیادی عمل می­کند. کش زیرمجموعه‌ای از داده‌ها را که معمولا گذرا هستند در خود ذخیره می‌نماید.
حافظه پنهان DNS (DNS resolver cache) معمول ترین ذخیره‌سازی موقت است. در این کش نام‌های دامنه های بازدید شده در کامپیوتر، تلفن همراه هوشمند و برخی سرورها ذخیره می­شوند.

عملکرد کش سرور

استراتژی های مختلفی برای ذخیره سازی و حذف داده ها در کش وجود دارد که هر کدام مزیت­های خاص خود را دارند. استراتژی به نوع محتوا مانند ویدیو و متن، خدمات و الگوهای استفاده برای مناطق جغرافیایی مختلف بستگی دارد. استراتژی ها شامل موارد زیر است:

  • FIFO: ابتدا حذف قدیمی‌ترین محتوا.
  • LRU: حذف محتوا با کمترین استفاده اخیر.
  • LFU: حذف محتوا با کمترین استفاده.
  • ترکیب LFU و LRU: در بین دو قطعه از محتوا که به تعداد یکسان استفاده شده، ابتدا محتوایی که اخیرا کمتر استفاده شده، حذف می­شود.

تفاوت عملکرد سرور کش با دیگر سرورهای اینترنتی چیست؟

در ادامه کاربرد سرور کش و برخی سرورها در اینترنت آمده است:

  • کش سرور، صفحات وب، آدرس­های بازدید شده یا سایر محتواهای اینترنتی را به صورت محلی (local) در حافظه پنهان (cache) و به صورت موقت ذخیره می­کند.
  • نرم افزار سرور مجازی مانند یک سرور فیزیکی شبیه سازی شده، اختصاص دوباره منابع و انطباق با کارهای حجیم را تسهیل می­کند.
  • هاست وردپرس علاوه بر پشتیبانی و نگهداری یک سایت وردپرس، کاربران را قادر به استفاده از ابزارها و سرویس­های وردپرس (WordPress) می­سازد.

جهت آشنایی با قابلیت­ها و وظایف انواع سرورها از مقالات ابرفانت استفاده نمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Data Storafe solutions image
Devops
مقایسه نرم افزارهای ذخیره‌سازی EBS, Swift, Longhorn, Rook Ceph

  مقایسه نرم افزارهای ذخیره‌سازی Swift ,RookCeph, Longhorn، و OpenEBS همگی راه‌حل‌های orchestration ذخیره‌سازی کانتینری محبوب برای Kubernetes هستند. همه آنها آسان برای استفاده، قابل مقیاس‌پذیری و قابل اعتماد هستند. با این حال، برخی از تفاوت‌های کلیدی بین آنها وجود دارد.که در این مقاله سعی میکنیم به مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌‌ها …

بیمه تامین اجتماعی
آموزش
آموزش رد کردن بیمه و مالیات برای استارت اپ ها

بیمه استارتاپ نداشتن بیمه تکمیلی یکی از مشکلات مهمی است که استارتاپ‌‌ها و فریلنسرها با آن مواجه میشوند.‌ بیمه در استارت اپ برای کارکنان بسیار حائز اهمیت است. فرقی نمیکند که شما کارمند باشید یا کارفرما، بالاخره روزی به بیمه تکمیلی نیاز پیدا خواهید کرد.‌ بیمه تکمیلی جزء بهترین گزینه‌‌‌ها …

What Is Load Balancing? - Blog - GB Cloud
Devops
توزیع کننده ‌بار (Load Balancer) چیست و چه کاریردهایی دارد؟

توزیع کننده ‌بار (Load Balancer) به عنوان پروکسی ترافیک نت کار می­کند. به طوری­که ترافیک شبکه یا برنامه را روی نقاط انتهایی (endpoints) تعدادی از سرورها، توزیع می­نماید. پروکسی متعادل کننده بار برای توزیع ظرفیت در زمان اوج ترافیک و بالا بردن قابلیت اطمینان برنامه ها (reliability) به کار می­رود. …