دیتابیس سرور چیست و چه کاربردهایی دارد؟

Database Server
آموزش

دیتابیس سرور (Database server)، یک یا چند کامپیوتر است که در یک شبکه اطلاعاتی به نگهداری داده ها و بازیابی آنها از پایگاه داده اختصاص داده شده اند. سرور پایگاه داده یک جزء کلیدی در محیط محاسباتی مشتری/سرور (client/server) است. این سرور، سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS) و پایگاه های داده را در خود نگه می­دارد.
کامپیوترهای قدرتمند بانک اطلاعاتی، داده های حجیم را ذخیره کرده و سرورهای دیتابیس آنها را برای شبکه ای از کاربران و دستگاه ها مدیریت می­کنند. واژه‌های سرورهای پایگاه داده و سیستم‌های مدیریت دیتابیس (DBMS) به جای یکدیگر استفاده می‌شوند.

Server PNG transparent image download, size: 600x650px
دیتابیس سرور

دیتابیس سرور

در ایجاد سرور پایگاه داده باید به دو عامل مهم یعنی دسترسی آسان و امنیت داده ها توجه داشته باشید. داشتن دسترسی سریع در دنیای اینترنت پرسرعت امروزه مهم است. مشتریان به شرکت­هایی اعتماد می­کنند و کار خود را به آنها می­سپارند که درخواست آنها را به سرعت و ایمن انجام دهند.
از سرورهای معروفی که قادر به تامین امنیت داده­ها در ذخیره سازی و بازیابی آنها هستند، می­توان به Oracle، MySQL و SQL Server اشاره نمود. این سرورها از استراتژی­های مختلفی جهت محافظت و رمزگذاری داده ها و مدیریت و بایگانی آنها بهره می­بر­ند.

مزایای استفاده از سرور دیتابیس چیست؟

افراد و سازمان­ها در تمامی سیستم­های اتوماسیون مورد استفاده خود به مزایای ذخیره سازی و مدیریت داده ها که در زیر آمده، نیاز دارند.

  • سرور پایگاه داده با دسترس پذیری آسان، امکان دسترسی به بانک اطلاعاتی را در هر مکان یا زمان به کاربران می­دهد.
  • سرورهای دیتابیس در سرویس گیرنده های ایمیل گرفته تا سرویس­های ذخیره سازی اطلاعات برنامه های کاربردی، به عنوان یک مکان مرکزی برای مدیریت و نگهداری داده ها کار می­کنند.
  • سرور دیتابیس از پردازشگر های قدرتمندی استفاده می­کند که در کمترین زمان امکان دریافت گزارشگیری­های متنوع از بانک اطلاعاتی را می­دهد.
Database Server
دیتابیس سرور

ساختار شبکه سرور دیتابیس

  • دیتابیس سرور، امنیت سرویس دهی به کاربران و ذخیره داده ها را در برابر احتمال وقوع حملات سایبری تامین می­کند.
  • در سازمان‌هایی که حجم کاری شبکه زیاد است از سرورهای پایگاه داده برای نیازهای ذخیره‌سازی داده ها و مقیاس‌بندی دیتاهای شبکه استفاده می­شود.
  • یک سرور پایگاه داده می­تواند برای یک دفتر اداری کوچک یا یک شبکه جهانی از کاربران کار کند.
  • مجوزهای به‌روزرسانی و حذف یا بازیابی داده‌ها، از ویژگی‌های اصلی دسترسی چند کاربر به پایگاه‌های داده زیربنایی است.

تفاوت عملکرد دیتابیس سرور با دیگر سرورهای اینترنتی چیست؟

در ادامه کاربرد دیتابیس سرور و دیگر سرورها در اینترنت آمده است:

  • سرورهای پایگاه داده، مرکزی برای گردش داده ها و بایگانی و ذخیره آنها ایجاد می­کنند. اکثر برنامه ها و ابزارهایی که امروزه توسط سازمان­ها و کاربران به کار گرفته می­شود، از بانک اطلاعاتی این سرورها استفاده می­کنند.
  • سرور مجازی نرم افزاری است که کارهای یک سرور فیزیکی روی آن شبیه سازی شده است. این سرور برای استفاده کنندگان مشابه یک فضای جزء بندی شده (Partition) در یک سرور فیزیکی است. مجازی سازی سرورها، اختصاص دوباره منابع و انطباق با کارهای حجیم پویا را آسان می­سازد.
  • هاست وردپرس عملیات پشتیبانی و نگهداری یک سایت وردپرس را برای صاحبان وب سایت­های وردپرس انجام می­دهد. کاربران نیز از طریق این هاست، قادر به استفاده از ابزارها و سرویس­های وردپرس هستند.
    به منظور آشنایی با امکانات و وظایف انواع سرورها به مقالات ابرفانت مراجعه نمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Data Storafe solutions image
Devops
مقایسه نرم افزارهای ذخیره‌سازی EBS, Swift, Longhorn, Rook Ceph

  مقایسه نرم افزارهای ذخیره‌سازی Swift ,RookCeph, Longhorn، و OpenEBS همگی راه‌حل‌های orchestration ذخیره‌سازی کانتینری محبوب برای Kubernetes هستند. همه آنها آسان برای استفاده، قابل مقیاس‌پذیری و قابل اعتماد هستند. با این حال، برخی از تفاوت‌های کلیدی بین آنها وجود دارد.که در این مقاله سعی میکنیم به مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌‌ها …

بیمه تامین اجتماعی
آموزش
آموزش رد کردن بیمه و مالیات برای استارت اپ ها

بیمه استارتاپ نداشتن بیمه تکمیلی یکی از مشکلات مهمی است که استارتاپ‌‌ها و فریلنسرها با آن مواجه میشوند.‌ بیمه در استارت اپ برای کارکنان بسیار حائز اهمیت است. فرقی نمیکند که شما کارمند باشید یا کارفرما، بالاخره روزی به بیمه تکمیلی نیاز پیدا خواهید کرد.‌ بیمه تکمیلی جزء بهترین گزینه‌‌‌ها …

What Is Load Balancing? - Blog - GB Cloud
Devops
توزیع کننده ‌بار (Load Balancer) چیست و چه کاریردهایی دارد؟

توزیع کننده ‌بار (Load Balancer) به عنوان پروکسی ترافیک نت کار می­کند. به طوری­که ترافیک شبکه یا برنامه را روی نقاط انتهایی (endpoints) تعدادی از سرورها، توزیع می­نماید. پروکسی متعادل کننده بار برای توزیع ظرفیت در زمان اوج ترافیک و بالا بردن قابلیت اطمینان برنامه ها (reliability) به کار می­رود. …