توزیع کننده ‌بار (Load Balancer) چیست و چه کاریردهایی دارد؟

What Is Load Balancing? - Blog - GB Cloud
Devops

توزیع کننده ‌بار (Load Balancer) به عنوان پروکسی ترافیک نت کار می­کند. به طوری­که ترافیک شبکه یا برنامه را روی نقاط انتهایی (endpoints) تعدادی از سرورها، توزیع می­نماید. پروکسی متعادل کننده بار برای توزیع ظرفیت در زمان اوج ترافیک و بالا بردن قابلیت اطمینان برنامه ها (reliability) به کار می­رود.
توزیع کننده بار، پروسه پخش ترافیک شبکه بین چند سرور را بر عهده دارد. در این­صورت لازم نیست یک سرور منفرد، همه بار ترافیکی را حمل کند و حجم بار میان تمام سرورهای موجود در شبکه به طور یکسان و منطقی توزیع می­گردد. آنها عملکرد و کارایی کلی برنامه ها را با کاهش بار روی سرویس­ها یا ابرها بهینه می­کنند. همچنین تقاضاها را در سطوح مختلف محاسباتی برای کمک به حفظ بخش­های مختلف برنامه و شبکه، توزیع می­نمایند.

What Is Load Balancing? - Blog - GB Cloud
توزیع کننده ‌بار (Load Balancer)

استفاده از توزیع کننده ‌بار (Load Balancer)، تحمیل بار وارده بر روی یک سرور را کاهش می­دهد. بنابراین بهره وری و کارایی آن سرور را بهینه می­سازد. در نتیجه، سرعت عملکرد سرور را بالا می­برد و زمان تاخیر در پاسخ دهی آن را کم می­کند.

مزایای توزیع کننده ‌بار (Load Balancer) کدامند؟

کاربران شبکه جهت دسترسی به اطلاعات و انجام تراکنش­های لازم نیاز به پاسخگویی نزدیک به زمان واقعی دارند. وجود تاخیر و دریافت پاسخ­های نامطمئن و متناقض حتی در زمان اوج تقاضا می­تواند مشتری را برای همیشه دور کند. مزایای استفاده از متعادل کننده بار عبارتند از:

  • در دسترس بودن برنامه: لازم است کاربران بتوانند به راحتی و در زمان مناسب به برنامه مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. اگر یک برنامه تاخیر داشته باشد یا فریز شود، امکان رفتن مشتری به سمت رقیب وجود دارد.
  • مقیاس پذیری برنامه: در سیستم­هایی که تعداد متقاضیان و درخواست­های همزمان خیلی زیاد باشد، بدون یک متعادل کننده بار، سیستم به اولین سرور منفرد محدود می­شود. در عوض، با داشتن یک متعادل کننده بار می­توانید درخواست‌ها و ترافیک را به سایر سرورها، توزیع کنید.

توزیع کننده ‌بار مجازی

  • امنیت برنامه: توسط متعادل کننده بار ، سازمان­ها می­توانند راه حل­های امنیتی خود را مقیاس بندی کنند. یکی از مزایای اصلی توزیع ترافیک به حداقل رساندن لایه های حمله کننده است که مصرف منابع را دشوارتر می‌کند. توزیع کننده بار همچنین قادر است ترافیک را به سیستم­های دیگر هدایت کند.
    اگر سیستمی آسیب پذیر یا در معرض خطر باشد، آنها ترافیک بین سرورها را تغییر مسیر می­دهند.
  • کارایی برنامه: یک توزیع کننده بار عملکرد و کارایی برنامه را بالا می­برد. با سه فاکتور افزایش امنیت، بهینه‌سازی زمان کار و فعال کردن مقیاس‌پذیری، متعادل‌کننده‌های بار کارایی برنامه‌های شما را ارتقا می­دهند.

تفاوت عملکرد سرور توزیع بار با سرورهای اینترنتی چیست؟

در ادامه کاربرد توزیع کننده ‌بار (Load Balancer) و برخی سرورها در اینترنت آمده است:

  • سرور متعادل کننده بار، با پاسخ دادن به درخواست کاربر به صورت ایستا یا پویا کار می­کند. این سرور، درخواست متقاضی را در یکی از سرورهای پشتیبان که قادر به انجام درخواست است، توزیع می­نماید. اگر یکی از سرورها دچار خرابی گردد، ترافیک را به دیگر سرورهای آنلاین باقیمانده، سوق میدهد.
  • نرم افزار سرور مجازی امکانات راه اندازی، اجرا و مانیتورینگ نرم‌افزارها را مشابه با یک سرور فیزیکی واقعی برای کاربران فراهم می‌کند.
  • هاست وردپرس وظیفه پشتیبانی و نگهداری سایت وردپرس (WordPress) را بر عهده می­گیرد. کاربران می­توانند از طریق این هاست به ابزارها و سرویس­های وردپرس دسترسی پیدا کنند.

جهت بررسی امکانات و عملکردهای انواع سرورها به مقالات ابرفانت رجوع نمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Data Storafe solutions image
Devops
مقایسه نرم افزارهای ذخیره‌سازی EBS, Swift, Longhorn, Rook Ceph

  مقایسه نرم افزارهای ذخیره‌سازی Swift ,RookCeph, Longhorn، و OpenEBS همگی راه‌حل‌های orchestration ذخیره‌سازی کانتینری محبوب برای Kubernetes هستند. همه آنها آسان برای استفاده، قابل مقیاس‌پذیری و قابل اعتماد هستند. با این حال، برخی از تفاوت‌های کلیدی بین آنها وجود دارد.که در این مقاله سعی میکنیم به مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌‌ها …

بیمه تامین اجتماعی
آموزش
آموزش رد کردن بیمه و مالیات برای استارت اپ ها

بیمه استارتاپ نداشتن بیمه تکمیلی یکی از مشکلات مهمی است که استارتاپ‌‌ها و فریلنسرها با آن مواجه میشوند.‌ بیمه در استارت اپ برای کارکنان بسیار حائز اهمیت است. فرقی نمیکند که شما کارمند باشید یا کارفرما، بالاخره روزی به بیمه تکمیلی نیاز پیدا خواهید کرد.‌ بیمه تکمیلی جزء بهترین گزینه‌‌‌ها …

کش سرور
آموزش
سرور کش چیست و چه کاریردهایی دارد؟

سرور کش (Cache Server)، نوعی سرور است که به صورت سرویس دهنده در شبکه های اختصاصی (dedicated network) عمل می­کند. این سرور صفحات وب (Web Page) یا سایر محتواهای اینترنتی را به صورت محلی ذخیره می­نماید. کش سرور اطلاعات درخواست شده قبلی را در حافظه پنهان (cache) به صورت موقت …