اپلیکیشن سرور چیست و نحوه کارکرد آن چگونه است؟

What-is-an-Application-Server-1
Devops

اپلیکیشن سرور (Application Server) فرم مدرن از یک پلتفرم میان افزار (middleware) است. این نرم افزار کاربردی، سروری است که از سه طرف بین سه سیستم زیر کار می­کند:

  • سیستم عامل (OS).
  • منابع خارجی از قبیل سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS)، سرویس­های ارتباطات و اینترنت.
  • برنامه های کاربردی کاربران.

اپلیکیشن سرور

اپلیکیشن سرور با معماری Servlet به عنوان میزبان برای منطق تجاری کاربر عمل می­کند. همچنین امکان دسترسی آسان به برنامه تجاری و عملکرد آن را فراهم می­کند. منطق تجاری، الگوریتم­های سفارشی است که تبادل اطلاعات بین پایگاه داده و رابط کاربری را مدیریت می­کند.
سرور کاربردی باید علی‌رغم مشکلاتی مانند ترافیک تقاضاهای مشتری، خرابی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و طبیعت توزیع‌یافته برنامه‌های کاربردی در شبکه، کار کند. همچنین به ناهمگونی ذاتی داده‌ها و منابع پردازشی مورد نیاز برای برآوردن نیازهای برنامه‌ها رسیدگی نماید.

اپلیکیشن سرور از طریق تراکنش آنلاین با پردازش سطح بالا، امکان در دسترس بودن و یکپارچگی تضمینی برنامه­های تجاری را، فراهم می­کند. این سرور از الگوهای طراحی برنامه­های چندتایی پشتیبانی می­کند. یعنی با توجه به ماهیت برنامه تجاری و شیوه­های موجود در صنعت خاصی که برنامه برای آن طراحی شده، به طور معمول از چندین زبان برنامه نویسی و پلتفرم­های مختلف پشتیبانی می­کند.

در اپلیکیشن سرورها امکان نصب انواع نرم افزارها و درایورهای سخت افزاری و دیتابیس‌های مختلف وجود دارد. برخی از این سرورها که رابط‌ها و پروتکل‌های استاندارد برنامه را پیاده‌سازی می‌کنند، کاملاً اختصاصی هستند از جمله Java Enterprise Edition (Java EE)،. سرورهای کاربردی اختصاصی به طور معمول در سیستم عامل­هایی مانند پورتال­ها و راه حل های تجارت الکترونیک ساخته می­شوند.
بازار اپلیکیشن سرورها در حال بزرگ شدن است و توسعه دهندگان افزونه­های مختلفی را در این بخش بازار گنجانده اند.

انواع اپلیکیشن سرورها کدامند؟

اپلیکیشن سرورها می­توانند شامل یکی از سه دسته زیر باشند:

  • سرور کاربردی فعال (Active Application Server): این سرور برای ارائه پشتیبانی و یک محیط غنی برای برنامه­های تجاری که در سمت سرور درگیر است، استفاده می­شود. این برنامه­ها در قالب قوانین، مؤلفه ها و اشیا بیان می­شود. به این نوع سرورها، سرور حالت دار نیز می­گویند.
  • سرور اطلاعات وب (Web Information Server): این سرور برای تولید صفحات از پایگاه داده با استفاده از قالب­های HTML به کار می­رود. نام دیگر این سرورها، سرورهای بدون حالت است.
  • سرور اجزاء (Component Server): این سرور نقش اصلی در ارائه دسترسی به پایگاه داده به اجزای نرم افزاری مانند COBRA، DLL و Java Bean دارد.

تفاوت عملکرد سرورهای کاربردی با دیگر سرورها چیست؟

تفاوت کلیدی بین سرور مجازی و اپلیکیشن سرور در این است که سرور مجازی، نرم افزاری مشابه به یک دستگاه کامپیوتر است که سیستم عامل و اپلیکیشن­های آن را اجرا می­کند. اپلیکیشن سرور دستگاه یا نرم افزاری است که خدمات درخواستی توسط سایر کامپیوترها یا مشتریان را ارائه می­دهد.

تفاوت سرورها

وب سرور کامپیوتری است که میزبان (host) یک یا چند وب سایت است. یعنی تمام صفحات وب و فایل­های پشتیبانی کننده آنها در آن کامپیوتر قابل دسترس هستند. هاست وردپرس امکان دسترسی به امکانات وردپرس را فراهم می­کند.
اگر وب سرور نتواند به محتوای مورد نیاز کاربر دسترسی پیدا کند، درخواست را به اپلیکیشن سرور می­فرستد. این سرور، داده­ها را پردازش کرده و منطق تجاری برای ارائه اطلاعات صحیح استفاده می­کند. سپس درخواست را به وب سرور می­دهد تا آن را به کاربر ارسال کند.
جهت اطلاع از خدمات حرفه‌ای و شرح کار انواع سرورها به صفحه خدمات Devops ابرفانت مراجعه کنید.

 

  • من شهلا سمسارزاده هستم. از اولین ورودی های دانشگاه صنعتی اصفهان، فارغ التحصیل مهندسی سخت افزار کامپیوتر، در تمام دوران شغلی ام در رابطه با پروژه های متعدد سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر کار کرده ام. از کودکی دوست داشتم نویسنده شوم ولی بقیه معتقد بودن نویسندگی یک هنره شغلی داشته باش و در کنارش نویسندگی کن. در تمام دوران تحصیل انشاهای بسیاری برای همکلاسی هایم نوشتم و در دوران کاری، نویسندگی مستندات پروژه ها با من بود. علایق من کامپیوتر، مطالعات اینترنتی، نویسندگی، سفر، زبان انگلیسی، خواندن کتاب، یادگیری و یادگیری بود. پس از بازنشستگی با شرکت رایا تولید کننده محتوا آشنا شدم و مجموعه علایقم را در نویسندگی محتوا یافتم. چهار سال است فریلنسری نویسندگی محتوا را بر عهده دارم. تا امروز حدود 1700 مقاله برای انواع وب سایت ها تهیه کرده ام و در رتبه برترین نویسندگان این شرکت قرار گرفته ام.
  • دسته‌بندی: Devops, آموزش
  • برچسب‌ها:
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Data Storafe solutions image
Devops
مقایسه نرم افزارهای ذخیره‌سازی EBS, Swift, Longhorn, Rook Ceph

  مقایسه نرم افزارهای ذخیره‌سازی Swift ,RookCeph, Longhorn، و OpenEBS همگی راه‌حل‌های orchestration ذخیره‌سازی کانتینری محبوب برای Kubernetes هستند. همه آنها آسان برای استفاده، قابل مقیاس‌پذیری و قابل اعتماد هستند. با این حال، برخی از تفاوت‌های کلیدی بین آنها وجود دارد.که در این مقاله سعی میکنیم به مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌‌ها …

بیمه تامین اجتماعی
آموزش
آموزش رد کردن بیمه و مالیات برای استارت اپ ها

بیمه استارتاپ نداشتن بیمه تکمیلی یکی از مشکلات مهمی است که استارتاپ‌‌ها و فریلنسرها با آن مواجه میشوند.‌ بیمه در استارت اپ برای کارکنان بسیار حائز اهمیت است. فرقی نمیکند که شما کارمند باشید یا کارفرما، بالاخره روزی به بیمه تکمیلی نیاز پیدا خواهید کرد.‌ بیمه تکمیلی جزء بهترین گزینه‌‌‌ها …

What Is Load Balancing? - Blog - GB Cloud
Devops
توزیع کننده ‌بار (Load Balancer) چیست و چه کاریردهایی دارد؟

توزیع کننده ‌بار (Load Balancer) به عنوان پروکسی ترافیک نت کار می­کند. به طوری­که ترافیک شبکه یا برنامه را روی نقاط انتهایی (endpoints) تعدادی از سرورها، توزیع می­نماید. پروکسی متعادل کننده بار برای توزیع ظرفیت در زمان اوج ترافیک و بالا بردن قابلیت اطمینان برنامه ها (reliability) به کار می­رود. …